• 3
  • 4
  • 5
piątek, 06 marzec 2015 08:06

Tygodniowy przeglad mediów 06.03.2015

Written by

Od poniedziałku uwagę mediów przykuwał temat przykrych zapachów unoszących się nad Portem w związku z przeładunkami biomasy. Komunikat w tej sprawie wydał Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Podkreślono w nim, że unoszący się zapach nie jest groźny dla zdrowia a Port podjął już działania mające na celu jego neutralizację.

Z kolei Dziennik Bałtycki informował o uhonorowaniu hali Vistal Offshore nagroda Czas Gdyni 2014, przyznawaną najciekawszym inwestycjom w mieście. W uzasadnieniu podkreślono, że hala łączy nowoczesność i wymagania współczesnego rynku z poszanowaniem dla tradycji i historii. W fasadę obiektu, w którym zatrudnienie znalazło 300 osób, spójnie wkomponowano budynek starej olejarni – jeden z pierwszych obiektów powstałych w porcie.

We wtorek portal RynekInfrasturktury.pl opublikował rozmowę z Michałem Kużajczykiem z BCT nt. wpływu dyrektywy siarkowej na wyniki portów. Menadżer ds. marketingu gdyńskiego terminalu zapewnia, że niskie ceny ropy pozwoliły na znaczne złagodzenie efektu wprowadzenia nowych przepisów i nie odbiło się to na wynikach terminali.

Nowy numer magazynu Namiary na Morze i Handel publikuje m.in. wywiady z Jerzym Czartowskim i Dariuszem Grzegorkiewiczem z GCT i Krzysztofem Szymborskim z BCT. Rozmowy dotyczą doskonałych wyników terminali , prowadzonych inwestycji i zmian na rynku przewozów kontenerowych.

W tym samym numerze ukazał się tekst pt. “To będzie burzliwy rok” analizujący zagrożenia i szanse przed jakimi stanie branża w 2015r.

środę, portal WNP.pl poinformował o wyborze firmy Autepra na wykonawcę systemu pozycjonowania kontenerów w BCT.

czwartek, Puls Biznesu opublikował  tekst red. Fabisiaka nt. analizy dot. rynku przewozów morskich przeprowadzonej przez KPMG.  Analitycy firmy przewidują spadek popytu i stawek frachtu w przewozach, co odczuą również polscy armatorzy.  W tekście cytowani są Rafał Chmieliński z Chipolbrok oraz prezes Jarosiński, który stwierdza że sytuacja ta raczej nie odbije się na wynikach portu.

piatek portal WNP.pl poinformował, że spada punktualność pociągów towarowych w Polsce. W IV kwartale 2014 już tylko co trzeci skład dotarł do celu zgodnie z harmonogramem a średni czas opóźnień wyniósł aż 605 min., co oznacza wzrost o ponad 24% w porównaniu z II kwartałem. W ruchu krajowym opóźnienia były jeszcze większe i wynosiły średnio prawie 10,5 godzin


 

piątek, 20 luty 2015 08:57

Tygodniowy przegląd mediów 20.02.2015

Written by

W minionym tygodniu uwagę mediów nadal przykuwała sprawa przeładunku biomasy w Porcie Gdynia i zapachów z nim związanych. W tekście Gazety Wyborczej pojawia się m.in. wypowiedź Walerego Tankiewicza z ZMPG SA, który zapewnia że zpach nie powinien być zbyt wielką uciążliwością.

Portal Polityka Insight opublikował analizę dot. wprowadzenia pociągów Pendolino na polskie tory. Zdaniem analityków portalu, trudno mówić o sukcesie – średnie obłożenie, nawet w świątecznym szczycie, nie przekraczało 50%. Dodatkowo, sytuację pociągów dużych prędkości pogarszają promocje oferowane na tych samych trasach przez przewoźników drogowych i lotniczych.

Magazyn Logistyka a Jakość zamieszcza w najnowszym numerze materiał nt. innowacji w przeładunkach kontenerów. W tekście wspomniano m.in. o oferowanej przez Bałtycki Terminal Kontenerowy usłudze monitorowania czasu przeładunku kontenera.

We wtorek, ukazał się nowy numer magazynu Namiary na Morze i Handel. Znajdziemy w nim min. podsumowanie roku w polskich portach oraz rozmowę z prezesem Jarosińskim. Prezes, poza opisaniem ubiegłorocznych wyników pokusił się o prognozy na przyszły rok, przewidując że wprowadzenie sojuszu 2M może zmniejszyć przeładunki kontenerowe o ok. 80tys. TEU. Zapowiedział również budowę nowej obrotnicy, która oddana zostanie na przełomie lat 2016/2017.

Polska Gazeta Transportowa opublikowała zaś dodatek poświęcony transportowi intermodalnemu. Znajdziemy w nim artykuł Ewy Grunnert nt. raportu firmy Drewry Maritime Research dot. przepustowości światowych terminali kontenerowych. Jak przewidują analitycy firmy –w 2018 przepustowość wyniesie 840mln TEU. W tekście opisano również największe terminale polskie, oraz wskazano na dogodne położenie naszego kraju do obsługi ładunków tranzytowych. Wspomniano również o konieczności rozbudowy infrastruktury, zwłaszcza w zakresie TEN-T. W tym samym numerze ukazał się tekst Janusza Mincewicza dot. polskiej sieci terminali intermodalnych.

Liczne media donosiły również o kolizji w kanale portowym w Świnoujściu w wyniku której zatonął należący do portu holownik. Do zdarzenia doszło w poniedziałek po 22 a wedle ustaleń śledczych załoga jednostki była nietrzeźwa. Kapitan holownika usłyszał już zarzuty.

środę serwis WNP.pl poinformował o inicjatywie władz chińskich dot wspierania projektów inwestycyjnych w „ekonomicznym pasie Szlaku Jedwabnego”.40 mld US ma zostać przeznaczone w szczególności na wspieranie „morskiego szlaku jedwabnego XXI wieku” co  oznacza wparcie projektów komunikacyjnych i współpracy przemysłowej z krajami Afryki i Europy.

Portal GospodarkaMorska.pl poinformował o planach spółki OT Logistics dot. nabycia pakietu kontrolnego Lotos Kolej. Ofertę przekazano już Ministrowi Skarbu Państwa.

czwartek donosi Dziennik Gazeta Prawna opublikował tekst red. Majszyka nt. wyników i planów inwestycyjnych polskich portów. W tekście opisano pokrótce wyniki portów i ich plany inwestycyjne, wspominając m.in. o planowanym pogłębieniu portu w Gdyni. Tekst znalazł się również na stronach internetowych dziennika.

piątek opublikował informację Min. Infrastruktury i Rozwoju nt. dobrych wyników portów morskich. W tekście zapowiedziano publikację informacji statystycznych dot. Gospodarki morskiej na kwiecień b.r.


 

piątek, 13 luty 2015 09:04

Tygodniowy przegląd mediów 13 lutego 2015

Written by

poniedziałek Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłosiło mianowanie nowego wiceministra odpowiedzialnego za kolejnictwo. Został nim Sławomir Żałobka – absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW, z doświadczeniem z MinFin, MinEdu, KPRM. Był również członkiem Rady Zamówień Publicznych.

Liczne portale internetowe informują o zwiększającym się udziale kolei w obsłudze terminali kontenerowych. W tekście wspomniano  o GCT, gdzie udział kolei znacząco wzrósł, oraz  BCT, gdzie  ten współczynnik od lat utrzymuje się na wysokim poziomie.

Portal GospodarkaMorska.pl informuje o uchwale Sejmu RP z okazji 95 rocznicy zaślubin Polski z morzem.

We wtorek portal WNP.pl opublikował wypowiedź Jakuba Karnowskiego, prezesa PKP SA, który zapowiadał, że 2015 rok będzie przede wszystkim rokiem inwestycji w infrastrukturę służącą przewozom towarowym. Wspomniał również o wpływie niskiej prędkości składów towarowych na polskich torach na konkurencyjność tej branży transportu.

Ten sam portal opublikował wypowiedź prof. Jany Pieregud z SGH, który uważa że Polska nie wykorzystuje potencjału, wynikającego z dobrego położenia geograficznego. Zdaniem profesora, jednym z celów polityki zagranicznej naszego państwa powinna być walka o ładunki tranzytowe.

środę portal WNP.pl poinformował, że rok 2014 przyniósł ponad 7-procentowy wzrost przewozów kontenerowych. Z Azji do Europy przewieziono 15,4mln TEU, w odwrotnym kierunku 7mln.

Portal RynekInfrastruktury.pl informuje o rekordowych wynikach portu w Hamburgu. W 2014r. przeładowano tam 145,7 mln ton – to najlepszy wynik w historii portu.  Przeładunki kontenerowe wyniosły 9,7 mln TEU.

Czwartkowe wydanie magazynu “Forum Gospodarcze” w TVP Gdańsk poświęcone było dobrym wynikom Portu Gdynia. Gośćmi programu byli poseł Tadeusz Aziewicz i prezes Janusz Jarosiński.

piątek Polska Gazeta Transportowa zamieściła podsumowanie roku w Porcie Gdynia.

RadioGdańsk.pl i PortalMorski.pl informują o przykrych zapachach ziązanych z przeładunkiem biomasy w Porcie Gdynia.

Portal WNP.pl informuje o raporcie KPMG dot. Sytuacji globalnej branży transportowej. Autorzy zwracają uwagę na słabsze wyniki transportu morskiego związane z nadpodażą usług i presją na obniżki cen frachtu. . Jednak rynek przewozów kontenerowych oceniony został jako najstabilniejsza gałąź przewozów morskich.


 

wtorek, 23 grudzień 2014 13:36

Rada Interesantów Portu życzy wesołych świąt

Written by

Szanowni Państwo,

Zarząd i członkowie Rady Interesantów Portu Gdynia życzą Państwu wesołych Świąt Bożego Narodzenia. Niech najbliższe dni będą czasem radości , spokoju i rodzinnego ciepła. Życzymy również aby nadchodzący rok upłynął pod znakiem sukcesów, tak prywatnych jak i zawodowych.

Wszystkiego najlepszego!


 

poniedziałek, 15 grudzień 2014 14:46

Tygodniowy przegląd mediów 12.12.2014

Written by

Jednym z wydarzeń, które w minionym tygodniu odbiły się najgłośniejszym echem było zawinięcie statku Zhen Hua 8, przewożącego nowe suwnice do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Relacje z zawinięcia i rozładunku zamieściły m.in. Dziennik BałtyckiGospodarka Morska, PortalMorski.pl, Trojmiasto.pl. Depeszę w tej sprawie wysłała również Polska Agencja Prasowa.

poniedziałek PortalMorski.pl poinformował o decyzji władz Portu Gdynia dot. ogrzewania promów. W związku z decyzją władz Goteborga, dot. budowy podłączeń dla cumujących w porcie promów do miejskiej sieci ciepłowniczej, pojawiło się pytanie, czy istnieje możliwość wdrożenia podobnego rozwiązania w Gdyni. Władze portu nie przewidują jednak budowy podobnych instalacji.

We wtorek portal WNP.pl poinformował o dobrych prognozach dla rynku przewozów kontenerowych na 2015 r. Zdaniem analityków z brytyjskiej firmy Clarkson`s Research, w przyszłym roku przewozy na linii Daleki Wschód – Europa wyniosą ok. 15,6 mln TEU, tj. o 7% więcej niż w tym roku.

Liczne portale informowały również o decyzji prezesa firmy Sarpi Industries, aby ładunek toksycznych odpadów z Salwadoru skierować jednak do zakładu w innym państwie UE. Ładunek, wedle oryginalnych planów, miał zostać obsłużony w Porcie Gdynia, skąd dotrzeć miał do zakładu w Dąbrowie Górniczej.

środę portal GospodarkaMorska.pl zamieścił informację o zmianie na fotelu prezesa Stoczni Nauta S.A. Andrzeja Szwarca zastąpi Krzysztof Juchniewicz, dotychczasowy wiceprezes ds. handlowych.

Nowy numer Namiarów na Morze i Handel przyniósł szereg artykułów dot. m.in. Portu Gdynia. W komentarzu redakcyjnym Macieja Borkowskiego nt.  potencjalnych konfliktów pomiędzy rozwojem miasta a portu na przykładzie Trójmiasta i Hamburga. W numerze wspomniano jeszcze o przeładunku reaktora naftowego w Gdyni, otwarciu nowego magazynu w BTŻ, możliwości śledzenia oczekiwanego czasu rozładunku kontenera w BCT czy informacja o przejęciu Westway Terminal Poland przez Koole Tanktrasport B.V. oraz artykuł “Bałtyckie Ścieki” nt. problemów z raportowaniem o stanie portowych instalacji do przyjmowania ścieków ze statków. Autor zauważa, że problem dotyczy Polski, Niemiec i Rosji, podaje też przykład Portu Gdyni i przejmowania ścieków z cumujących tu wycieczkowców. W tekście zauważono, że podczas modernizacji nabrzeży przygotowano odpowiednią infrastrukturę, problemem jest jednak połączenie instalacji z miejską siecią kanalizacyjną.

czwartek Portal PolitykaInsight informował o spowolnieniu eksportu. W październiku deficyt handlowy wyniósł 148 mln euro wobec nadwyżki 14 mln we wrześniu. I mport w ujęciu miesięcznym rósł nieznacznie szybciej niż eksport – wynika z danych GUS.  Spowolnienie eksportu ma jednak charakter sezonowy,  a w ujęciu rocznym jego dynamika  nie zmieniła się nawet mimo wprowadzenia zakazu reeksportu produktów roślinnych do Rosji.

Portal WNP.pl informował z kolei o dobrych wynikach przeładunkowych portów państw bałtyckich. W Estonii, na Litwie i Łotwie obroty portów w pierwszych 10 miesiącach wyniosły 133,5 mln ton towarów, czyli o 2,5% więcej niż w tym samym okresie 2013r.

Ten sam portal informuje o zakończeniu podróży pociągu towarowego z Yiwu w Chinach do Madrytu. Pociąg pokonał 13 tys. km w 21 dni. Jak twierdzi min. rozwoju Hiszpanii, Ana Pastor, pociąg w drugą stronę pojedzie również załadowany, co było warunkiem opłacalności przedsięwzięcia.

Portal  GospodarkaMorska.pl donosił z kolei o nowym zleceniu Stoczni Nauta, która pozyskała kontrakt na przebudowę promu linii Stena “Dieppe Sideways”. Prace obejmą m.in. remonty kabin i części ogólnodostepnej, remont napędu, przebudowę ramp wjazdowych oraz instalację grodzi wodoszczelnych.

piątek portal Logistyczny.com.pl opublikował relację z Transport Innovation Forum&Expo, które odbyło się w dniach 2-3 grudnia w centrum EXPO Silesia.


 

niedziela, 14 grudzień 2014 14:39

Stanowisko RIP dot. projektu rozporządzenia UE o dostępie do usług portowych

Written by

Rady Interesantów Portów w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu  jednogłośnie, negatywnie zaopiniowały projekt rozporządzenia UE ws. dostępu do usług portowych. W uzasadnieniu czytamy m.in. że rozporządzenie w dużej mierze dotyka spraw już uregulowanych prawem polskim a zawarte w nim stwierdzenia są często niejasne i nieprecyzyjne. Rady konsekwentnie utrzymują krytyczne stanowisko wobec proponowanych regulacji i stanowczo sprzeciwiają się ograniczaniu swobód gospodarczych. W zgodnej opinii Rad Interesantów Portów, polska ustawa z 1996r. znacznie lepiej reguluje prowadzenie działalności w portach niż rozwiązania proponowane przez Unię Europejską.

Pełen tekst stanowiska znaleźć można tutaj.


 

piątek, 07 listopad 2014 14:56

Zwyczajne walne zgromadzenie członków Rady Interesantów Portu Gdynia

Written by

Szanowni Państwo,

Zarząd Rady Interesantów Portu Gdynia IX kadencji, zgodnie z § 15 ust. 4 i 5 Statutu RIP, zwołuje Zwyczajne Walne Zebranie Członków Rady Interesantów Portu Gdynia, które odbędzie się w dniu 27 listopada 204, godz. 13:00 I termin, godz. 13:15 II termin, w sali na I p. Zarządu Morskiego Portu Gdynia przy ul. Rotterdamskiej 9 w Gdyni, z następującym porządkiem posiedzenia:

  1. Otwarcie Zebrania.
  2. Wybór Przewodniczącego Zebrania.
  3. Przyjęcie porządku obrad.
  4. Wybór Komisji Skrutacyjnej
  5. Zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Rady za okres od listopada 2013 do października 2014.
  6. Zatwierdzenie sprawozdania Komisji Rewizyjnej Rady z działalności finansowej RIP Gdynia za rok 2013.
  7. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego za rok 2013 oraz propozycji pokrycia straty za rok bilansowy 2013.
  8. Dyskusja.
  9. Sprawy różne
  10. Zakończenie zebrania.

Prosimy o obecność formalnie umocowanych reprezentantów.

Reprezentanci powinni legitymować się dokumentem, z którego wynika prawo do reprezentowania osoby prawnej na posiedzeniu RIP (KRS lub pełnomocnictwo+KRS)


 

piątek, 07 listopad 2014 14:51

Tygodniowy przegląd mediów 7.11.2014

Written by

W poniedziałek portal WNP.pl zastanawiał się nad ekonomicznymi korzyściami wprowadzenia na polskie tory pociągów o nacisku do 30 ton/oś, co miałoby zwiększyć potencjał polskich przewozów kolejowych. Ten sam portal informował również  za PAP o planowanym przez PKP Intercity odbiorze składów Pendolino. Do połowy listopada spółka ma zakończyć procedury odbioru 17 składów, co sprawi, że już 14 grudnia pociągi wyruszą w trasy.

Również z portalu WNP.pl dowiadujemy się o wzroście cen stawek przewozów towarowych. Wzrost najlepiej jest widoczny na liniach Daleki Wschód – Morze Północne i Bałtyk – wyniósł aż 88%.

Magazyn Logistyka zamieścił tekst Małgorzaty Kirchner z ILiM dot. platformy LogiCon, w którym opisano wdrożenie systemu w BCT. Autorka zaznacza również, że brak PCS w polskich portach znacząco wpływa na ich konkurencyjność.

We wtorek ukazało się nowe wydanie Polskiej Gazety Transportowej a w nim m.in. tekst Mikołaja Marszyckiego nt. doskonałych wyników polskich terminali kontenerowych. Autor zwraca uwagę na doskonałe wyniki Portu Gdynia a zwłaszcza BCT, który zanotował 23% wzrost przeładunków. W tekście opisano również największe projekty inwestycyjne prowadzone w terminalach.

Gazeta Wyborcza informowała o planach powstania terminalu intermodalnego w Karsznicach k. Zduńskiej Woli. Jak pisze autor, w prace zaangażowały się również władze gdyńskiego portu, które widzą w nim hub zbierający towary z obszaru centralnej polski. W tekście pojawia się wypowiedź Walerego Tankiewicza, dot. problemów z przepustowością torów w rejonie Trójmiasta. Autor podkreśla również, że gdyński port jest najszybciej rozwijającym się na Bałtyku.

Ja poinformował portal GospodarkaMorska.pl, Polski Holding Nieruchomości, właściciel Dalmoru, podpisał umowę na realizację pierwszych inwestycji w rejonie Mola Rybackiego.  Pierwsi mieszkańcy Śródmieścia Morskiego, bo tak nazwano inwestycję, wprowadzą się w 2017 roku, a rok wcześniej w basenie Prezydenta zacznie działać nowa marina na około 120 jachtów.

W środę portal GospodarkaMorska.pl zamieścił wywiad z prezesem BCT i przewodniczacym RIP, Krzysztofem Szymborskim. Rozmowa dotyczyła projektów infrastrukturalnych poprawiających dostęp do Portu Gdynia, uproszczeniom procedur kontrolnych czy konsekwencjom wprowadzenia Dyrektywy Siarkowej.

Liczne portale informowały również o ubiegłotygodniowym wystąpieniu dr Tomasza Kubickiego, prezesa firmy Sea Logistics na konferencji “Słuzba Celna w służbie biznesu”, w którym podkreślał jak duże straty ponosi polska gospodarka przez nazbyt surowe i opieszałe kontrole graniczne.

PortalMorski.pl poinformował o transporcie dwóch nowych suwnic, które niedługo przypłyną do BCT.

Portal GospodarkaMorska.pl zamieścił informację o podpisaniu przez Vistal Gdynia kontraktu z GDDKiA na budowę 177-metrowego mostu na Nogacie w Malborku.

W czwartek portal RynekInfrastruktury.pl zamieścił artykuł nt. kontrowersji związanych z unijnym projektem pakietu portowego. W pierwszej wersji tekstu autor błędnie odniósł słowa prezesa Szymborskiego do projektu pakietu portowego wchodzącego w skład IV Pakietu Deregulacyjnego, forsowanego przez Ministerstwo Gospodarki. Błąd szybko poprawiono, jednak oryginalny tekst został powielony przez niektóre portale.

Portal GospodarkaMorska.pl relacjonuje wystąpienie min. Doroty Pyć na 18. Międzynarodowej Konferencji Transportu w Ostrawie. W swoim wystąpieniu, wiceminister D. Pyć podkreśliła rolę korytarza BA w rozwoju gospodarczym Polski i regionów położonych wzdłuż trasy jego przebiegu. – Polska, Republika Czeska i Słowacja tworzą dziś wspólne partnerstwo na rzecz korytarza transportowego „Bałtyk–Adriatyk” – mówiła podsekretarz stanu.

W piątek Gazeta Wyborcza opublikowała tekst red. Kiełbasińskiego nt. konsekwencji wprowadzenia dyrektywy siarkowej. W tekście zawarto wypowiedź m.in. prezesa Szymborskiego dot. możliwej kompensacji negatywnych konsekwencji przez spadek cen paliw.

Portal Wnp.pl informował o podpisaniu przez prezydenta nowelizacji Ustawy o Autostradach Płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Jednym z podstawowych zapisów noweli jest podniesienie opłaty paliwowej i skierowanie uzyskanych w ten sposób środków do Funduszu Kolejowego. Jednocześnie, obniżona zostanie akcyza na paliwa, co spowoduje, że ceny na stacjach benzynowych pozostaną bez zmian.


 

piątek, 31 październik 2014 15:06

Tygodniowy przegląd mediów 31.X.2014

Written by

W poniedziałek portal WNP.pl poinformował o zmianach stawek za przewozy kontenerowe. Zmalały one na ośmiu głównych kierunkach, w tym na linii Azja-Europa Północna (do wartości 607$/TEU), wzrosły zaś na pięciu.

We wtorek portale internetowe relacjonowały Dni Morza, które odbyły się w Pradze, 23 października b.r. Port w Gdyni był reprezentowany przez prezesa Janusza Jarosińskiego oraz dyrektora ds. marketingu i rozwoju portu pana Jana Lewko. Jako jedyny reprezentujący podmioty działające na terenie portu w Gdyni w spotkaniu uczestniczył również dyrektor handlowy BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego pan Andrzej Kujoth.

Ukazał się również nowy numer Namiarów na Morze i Handel. W środku znajdziemy m.in. artykuł o zanotowaniu we wrześniu pierwszy raz od czasów kryzysu z lat 2008/2009 spadku łącznej liczby przeładunków w portowych terminalach kontenerowych (licząc r/r). Autor artykułu upatruje przyczyn tego zjawiska w słabszych obrotach w BCT oraz DCT. Ponadto gazeta zamieściła fotorelację ze spotkania „Wspólna Kaczka 2014”, relację z Międzynarodowego Formu Gospodarczego w Gdyni, której część poświęcona była konferencji dot. gospodarki morskiej, w tym wystąpieniu przewodniczącego RIP p. Krzysztofa Szymborskiego  oraz notkę podsumowującą liczbę przeładowanych TEU w BCT podczas pierwszych trzech kwartałów 2014 roku.

W czwartek Gazeta Wyborcza na swoim portalu informowała  o postępach w budowie linii PKM. Do września 2015 ma zakończyć się remont linii 201 na odcinku do Kościerzyny. Wśród problemów to rozwiązania, cytowana w tekście Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK wymienia taki sposób budowy peronów, które umozliwią zarówno obsługę ruchu pasażerskiego jak i przejazd składów towarowych jadących do i z Portu Gdynia.

Portal WNP.pl donosił, że coraz realniejsze staje się wprowadzenie do użytku kontenerowców o pojemności 24 tys. TEU – twierdzi tak David Tozer z Lloyd`s Register. W tekście wskazano jednak na istotne ograniczenia w rozwoju pojemności statków kontenerowych – problem z zapełnieniem statku czy konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury terminalowej.

W piątek zaś liczne portale internetowe publikowały depeszę PAP dot. wypowiedzi Min. Skarbu Państwa na panelu „Polska otwiera się na morze”, który odbył się w czwartek na Politechnice Gdańskiej. Minister Karpiński zapowiedział inwestycje rzędu 600-700 mln zł w „najbliższej perspektywie”. Jako przykład pokazał przemysł stoczniowy, w którym zatrudnienie wzrosło o 1/3 w ciągu 5 lat. Wspomniał również m.in. o rozbudowie DCT i modernizacji nabrzeży w Gdyni, jako inwestycjach prywatnych firm i spółek strategicznych skarbu państwa.


 

piątek, 24 październik 2014 15:09

Tygodniowy przegląd mediów 24.X.2014

Written by

W poniedziałek, portal Biztok.pl odniósł się do konsekwencji wprowadzenia pociągów Pendolino, cytując wypowiedzi Krzysztofa Szymborskiego, przewodniczacego RIP i dr Jerzego Lewandowskiego, sekretarza Krajowej Izby Gospodarki Morskiej, które padły 8 października, w trakcie audycji Ekonomia,Kapitał,Gospodarka w radiu TOK FM.

Portal GospodarkaMorska.pl natomiast opublikował materiał nt. znakomitych wyników polskich portów w pierwszych trzech kwartałach 2014.

Z kolei portal RynekInfrastruktury.pl poinformował o przyjęciu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA nowej strategii rozwoju portu do 2027r.  Dokument zakłada prowadzenie inwestycji mających utrzymać i zwiększyć rolę Gdyni jako ważnego węzła sieci TEN-T oraz przygotowanie portu do przyjmowania statków oceanicznych.

We wtorek ukazał się nowy numer Polskiej Gazety Transportowej. Znajdziemy w nim m.in. informację o znakomitych wynikach grupy ICTSI – właściciel gdyńskiego BCT zarobił w pierwszym półroczu 2014 o ponad 100 mln $ więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Poza tym red. Grunnert, w tekście “Trójmiejska SKM nie stoi w miejscu” analizuje konsekwencje rozwoju pasażerskich przewozów aglomeracyjnych po trójmiejskich torach dla portów, wskazując na konieczność zwiększenia przepustowości szlaków kolejowych w regionie.

Portal WNP.pl poinformował z kolei o zmianach stawek za fracht morski. W minionym tygodniu wzrastały stawki za fracht na liniach Azja – Zachodnie Wybrzeże USA, spadki zaś na trasach do Europy.

W środę, na stronach Gazety Wyborczej znalazł się artykuł Artura Kiełbasińskiego nt. rozwoju polskich portów morskich.  Wśród przytoczonych wypowiedzi, w tekście znalazły się słowa Krzysztofa Szymborskiego z RIP oraz Janusza Jarosińskiego z ZMPG.

Na liście potrzeb jest wiele lokalnych przedsię-wzięć, tworzących całą, kompletną sieć infrastruktury. Przykładem jest rewitalizacja północnego odcinka linii przedwojennej magistrali węglowej, łączącej Gdynię ze Śląskiem, dzisiaj nazywanej linią kolejową nr 201. Ten szlak jest modernizowany w południowej i centralnej części Polski, gdzie ma także duże znaczenie lokalne, ale jest raczej pomijany w swojej części północnej. A cała linia bez tutejszego odcinka nie będzie spełniała swojego zadania: obsługi ładunków przypływających do portu w Gdyni i stąd eksportowanych. Co więcej, Gdynia bez “201” będzie miała olbrzymie kłopoty w wywozie towarów, wpływając bezpośrednio na dalsze ograniczanie możliwości przewozów do portu w Gdańsku – mówi prezes Szymborski w rozmowie z “Wyborczą”. – Wszystko za sprawą tzw. trójmiejskiego węzła kolejowego, który zbiera potoki ładunkowe z obu portów, przy tym na tych samych torach ma przewieźć cały ruch pasażerski lokalny i dalekobieżny (m.in. Pendolino).

Portal PolitykaInsight z kolei poinformował o przedstawieniu przez wiceministra Gospodarki Mariusza Haładyja  posłom Podkomisji ds. innowacyjnej gospodarki projektu czwartej ustawy deregulacyjnej, w której zawarto zapisy dot. 24-godzinnych odpraw.

W czwartek portal Rynek-Kolejowy.pl opublikował rozmowę z Krzysztofem Szymborskim dot. niskiej konkurencyjności transportu kolejowego. Przewodniczący RIP jako największe bolączki wskazywał niską prędkość handlową składów i zbyt rzadką sieć terminali śródlądowych.