• 1
    1
  • 2
    2
  • 3
    3
piątek, 26 sierpień 2016 06:10

Stanowisko RIP w sprawie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku.

Written by

Stanowisko RIP przekazane do ministerstwa infrastruktury i budownictwa 24 sierpnia 2016  w sprawie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, projektu: Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto

Przygotowany w 2016 r.  przez Politechnikę Gdańską dokument "Analiza celowości budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa -Gdynia Główna Linii kolejowej nr 201 Nowa Wieś Wielka- Gdynia Port" wykazał konieczność budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa -Gdynia Główna, celem zapewnienia sprawnej obsługi kolejowej Portu Gdyńskiego.

Autor w podsumowaniu zwraca uwagę, że "...ze względu na rosnące prognozowane natężenie ruchu oraz trudny profil linii kolejowej nr 201 na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa, dopuszczalna masa całkowita pociągów masowych jest determinowana czasem zajętości infrastruktury na ww. odcinku przez dany rodzaj pociągów.

Pociąg masowy prowadzony przez lokomotywę Newag Dragon o masie brutto 2519t potrzebuje na pokonanie odcinka Gdynia Główna - Gdańsk Osowa ok. 22 min. Skutkuje to możliwością całkowitego wykorzystania zdolności przepustowej, zarówno w ciągu doby, jak i godziny szczytowej. Zwiększenie masy pociągu wpływa na dalsze pogarszanie warunków ruchu kolejowego na analizowanym odcinku linii kolejowej nr 201.

Jeżeli linia kolejowa nr 201 ma stanowić realną alternatywę dla ciągu linii kolejowych nr 9 i 202 (odcinek Tczew-Gdynia Główna) w dostępie do Portu Gdynia, to musi być zapewniona możliwość wyprawiania na daną linię pociągów o masie brutto ponad 3000 t. Przy zakładanym wzroście natężenia ruchu kolejowego oraz przy zachowaniu odpowiednich warunków ruchu, daną możliwość dają jedynie działania organizacyjne polegające na wyprawianiu ciężkich pociągów towarowych w trakcji ukrotnionej lub działania inwestycyjne polegającej na dobudowie trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa."

 

Biorąc powyższe pod uwagę stoimy na stanowisku, że inwestycja „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” powinna być rozszerzona o realizację trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa -Gdynia Główna.

Last modified on piątek, 26 sierpień 2016 09:08