Jednym z wydarzeń, które w minionym tygodniu odbiły się najgłośniejszym echem było zawinięcie statku Zhen Hua 8, przewożącego nowe suwnice do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Relacje z zawinięcia i rozładunku zamieściły m.in. Dziennik Bałtycki, Gospodarka Morska, PortalMorski.pl, Trojmiasto.pl. Depeszę w tej sprawie wysłała również Polska Agencja Prasowa.

W poniedziałek PortalMorski.pl poinformował o decyzji władz Portu Gdynia dot. ogrzewania promów. W związku z decyzją władz Goteborga, dot. budowy podłączeń dla cumujących w porcie promów do miejskiej sieci ciepłowniczej, pojawiło się pytanie, czy istnieje możliwość wdrożenia podobnego rozwiązania w Gdyni. Władze portu nie przewidują jednak budowy podobnych instalacji.

We wtorek portal WNP.pl poinformował o dobrych prognozach dla rynku przewozów kontenerowych na 2015 r. Zdaniem analityków z brytyjskiej firmy Clarkson`s Research, w przyszłym roku przewozy na linii Daleki Wschód – Europa wyniosą ok. 15,6 mln TEU, tj. o 7% więcej niż w tym roku.

Liczne portale informowały również o decyzji prezesa firmy Sarpi Industries, aby ładunek toksycznych odpadów z Salwadoru skierować jednak do zakładu w innym państwie UE. Ładunek, wedle oryginalnych planów, miał zostać obsłużony w Porcie Gdynia, skąd dotrzeć miał do zakładu w Dąbrowie Górniczej.

W środę portal GospodarkaMorska.pl zamieścił informację o zmianie na fotelu prezesa Stoczni Nauta S.A. Andrzeja Szwarca zastąpi Krzysztof Juchniewicz, dotychczasowy wiceprezes ds. handlowych.

Nowy numer Namiarów na Morze i Handel przyniósł szereg artykułów dot. m.in. Portu Gdynia. W komentarzu redakcyjnym Macieja Borkowskiego nt. potencjalnych konfliktów pomiędzy rozwojem miasta a portu na przykładzie Trójmiasta i Hamburga. W numerze wspomniano jeszcze o przeładunku reaktora naftowego w Gdyni, otwarciu nowego magazynu w BTŻ, możliwości śledzenia oczekiwanego czasu rozładunku kontenera w BCT czy informacja o przejęciu Westway Terminal Poland przez Koole Tanktrasport B.V. oraz artykuł “Bałtyckie Ścieki” nt. problemów z raportowaniem o stanie portowych instalacji do przyjmowania ścieków ze statków. Autor zauważa, że problem dotyczy Polski, Niemiec i Rosji, podaje też przykład Portu Gdyni i przejmowania ścieków z cumujących tu wycieczkowców. W tekście zauważono, że podczas modernizacji nabrzeży przygotowano odpowiednią infrastrukturę, problemem jest jednak połączenie instalacji z miejską siecią kanalizacyjną.

W czwartek Portal PolitykaInsight informował o spowolnieniu eksportu. W październiku deficyt handlowy wyniósł 148 mln euro wobec nadwyżki 14 mln we wrześniu. I mport w ujęciu miesięcznym rósł nieznacznie szybciej niż eksport – wynika z danych GUS. Spowolnienie eksportu ma jednak charakter sezonowy, a w ujęciu rocznym jego dynamika nie zmieniła się nawet mimo wprowadzenia zakazu reeksportu produktów roślinnych do Rosji.

Portal WNP.pl informował z kolei o dobrych wynikach przeładunkowych portów państw bałtyckich. W Estonii, na Litwie i Łotwie obroty portów w pierwszych 10 miesiącach wyniosły 133,5 mln ton towarów, czyli o 2,5% więcej niż w tym samym okresie 2013r.

Ten sam portal informuje o zakończeniu podróży pociągu towarowego z Yiwu w Chinach do Madrytu. Pociąg pokonał 13 tys. km w 21 dni. Jak twierdzi min. rozwoju Hiszpanii, Ana Pastor, pociąg w drugą stronę pojedzie również załadowany, co było warunkiem opłacalności przedsięwzięcia.

Portal GospodarkaMorska.pl donosił z kolei o nowym zleceniu Stoczni Nauta, która pozyskała kontrakt na przebudowę promu linii Stena “Dieppe Sideways”. Prace obejmą m.in. remonty kabin i części ogólnodostepnej, remont napędu, przebudowę ramp wjazdowych oraz instalację grodzi wodoszczelnych.

W piątek portal Logistyczny.com.pl opublikował relację z Transport Innovation Forum&Expo, które odbyło się w dniach 2-3 grudnia w centrum EXPO Silesia.