W poniedziałek portal MorzaiOceany.pl opublikował pierwszy z serii artykułów dot. konsekwencji wprowadzenia dyrektywy siarkowej. Rozmówcami dziennikarzy portalu są dr Maciej Ziółkowski z Politechniki Gdańskiej i Krzysztof Kołzan z PRS. Pierwsza część wywiadu dotyczy wpływu kosztów paliwa na cenę końcową oferowanych przez armatorów usług, część druga – możliwości technicznych dostosowania jednostek do nowych wymogów.

Portal EuroLogistics.pl zamieścił podsumowanie roku 2013 w branży transportowej wg. danych GUS. Do polskich portów morskich w 2013 r. zawinęło 17,8 tys. statków (o 3,4% mniej niż w 2012 r.), o łącznej pojemności netto (NT) 75,9 tys. ton, tj. o 3,0% większej niż przed rokiem. Łączna nośność tych statków wyniosła 118,9 mln ton, tj. o 7,0% więcej niż w 2012 r. Obroty ładunkowe w polskich portach morskich w 2013 r. wyniosły 64,1 mln ton, tj. o 9,0% więcej niż w 2012 r. Wzrost obrotów zanotowano w następujących kategoriach ładunkowych: kontenery duże (o 21,0%), masowe suche (o 10,2%), ładunki toczne samobieżne (o 4,8%) oraz ładunki masowe ciekłe (o 4,0%), Mniej przeładowano ładunków tocznych niesamobieżnych (o 11,0%) oraz należących do grupy pozostałe ładunki drobnicowe (o 4,0%). Transport kolejowy obsłużył 232,6 mln ton ładunków (o 0,7% niż rok wcześniej) a praca przewozowa wzrosła o 4%.

Portal WNP.pl informuje o planach PKP Cargo dot. budowy suchego portu w Zduńskiej Woli- Karcznicach. Terminal ma powstać na terenach należących już do PKP.

Dobre wieści dotarły z Londynu – “Dar Młodzieży” zwyciężył w prestiżowych regatach Royal Greenwich Tall Ships Regatta 2014, pokonując dystans pomiędzy Falmouth a wyspą Wight w 36 godzin 34 minuty i 26 sekund.

Wtorek przyniósł zapowiedź kolejnej akwizycji PKP Cargo. Tym razem spółka ogłosiła plan przejęcia 50% udziałów w Pol-Miedź Trans, spółce przewozowej KGHM. Finalizacja transakcji planowana jest na początek 2015 r.

Również portal WNP.pl opublikował prognozy firmy Drewry dot. zdolności przeładunkowych światowych terminali kontenerowych. Zdaniem analityków, najbliższe 14 lat przyniesie podwojenie potencjału do poziomu 849mln TEU rocznie.

Liczne portale internetowe opublikowały również wypowiedź przewodniczącego RIP i prezesa Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, Krzysztofa Szymborskiego dla agencji Newseria. Szanse dla Polski, jakie stwarza rozwój korytarza Bałtyk-Adriatyk, możliwość przejęcia części ładunków ze Słowacji czy konieczne inwestycje w infrastrukturę – tak portową jak i kolejową – to główne tematy jakie poruszył Przewodniczący.

W środę portal WNP.pl poinformował o powstaniu kolejnego aliansu armatorów. CMA CGM, CSCL oraz UASC ogłosiły współpracę w ramach sojuszu Ocean Three. Porozumienie obejmie cztery połączenia tygodniowo na trasie Azja-Europa Północna oraz cztery na trasie Azja-Morze Śródziemne. Umowa wejdzie w życie po zatwierdzeniu przez amerykańską Federal Maritime Commision.

Portal GospodarkaMorska.pl poinformował o zwiększeniu przeładunków w portach rosyjskich. W okresie od stycznia do sierpnia przeładowano o 6,4% więcej towarów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

W czwartek, w nowym numerze magazynu Namiary na Morze i Handel pojawił się wywiad z p. Lidią Dziewierską, prezesem firmy Loconi Intermodal (spółka od marca jest członkiem RIP). Pani prezes mówi m.in. o dynamicznym rozwoju sektora przewozów intermodalnych w Polsce oraz koniecznych inwestycjach, w tym konieczności rewitalizacji linii 201. W tym samym numerze pojawił się szczegółowy opis strategii inwestycyjnej portu w Gdyni.

Portal WNP.pl zamieścił depesze PAP dot. wypowiedzi prezesa UTK, Krzysztofa Dyla nt. składów Pendolino. Zdaniem prezesa Dyla decyzja o dopuszczeniu tych składów do ruchu zapadnie już w ciągu kilku dni. Na tory trafi 13 składów, zamiast zapowiadanych 17. Jak powiedział Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK, Pendolino poruszać się będzie p ok. 1000km tras, z czego prędkość 200km/h osiągnie jedynie na liczącym 85km odcinku między Zawierciem a Olszamowicami.

W piątek, na portalu TVP.pl opublikowano zapis programu Forum Gospodarcze, poświęconego m.in. inwestycjom w infrastrukturę kolejową w otoczeniu Portu Gdynia i konieczności rewitalizacji trasy 201.

Portale WNP.pl, GospodarkaMorska.pl czy PolitykaInsight zauważają czwartkowe wystąpienie wiceministra skarbu państwa Rafała Baniaka na posiedzeniu sejmowej Komisji Skarbu. Wystąpienie dotyczyło głównie sytuacji spółek żeglugowych i morskich pozostających w posiadaniu Państwa. Jak poinformował p. Baniak, resort koncentruje się obecnie na znalezieniu inwestorów strategicznych dla m.in. Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Spółki te przyniosły w 2013 zyski w wysokości ok. 10mln. Wyniki te pogorszyć może jednak wprowadzenie dyrektywy siarkowej.

Również portal GospodarkaMorska.pl informuje o zatorach w portach azjatyckich. Są one największe od 20 lat i dotyczą portów takich jak HongKong, Szanghaj czy Incheon. Jako jeden z głównych problemów wymieniono skomplikowane procedury przydziału slotów na statkach przewożących kontenery różnych przewoźników. Ten sam portal opublikował również tekst nt. gotowości do wprowadzenia przepisów dyrektywy siarkowej. Jak twierdzą autorzy, armatorzy są dobrze przygotowani do wdrożenia paliw niskosiarkowych, jednak problemem są państwa, które nie są należycie przygotowane do egzekwowania nowych przepisów