W poniedziałek, nowy numer Namiarów na Morze i Handel przyniósł m.in. podsumowanie lipca w przeładunkach kontenerowych. Największe, bo prawie 26% zwiększenie przeładunków w stosunku do lipca 2013 zanotował Bałtycki Terminal Kontenerowy. Gdynia Container Terminal również osiągnął znakomity wynik, o 14% lepszy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Nieco gorsze wieści, z rynku przewozów kolejowych, przyniósł portal WNP.pl. W lipcu po torach przewieziono 3,8% ładunków mniej niż w lipcu 2013. Praca przewozowa zmalała o 2,9%. Głównych przyczyn takiego stanu rzeczy autor tekstu dopatruje się w spadku eksportu węgla.

Portal RynekInfrastruktury.pl opublikował kolejny materiał dot. wpływu kryzysu w relacjach Polska-Rosja na przeładunki w portach. Jak mówili dziennikarzom portalu Krzysztof Gromadowski z ZMPG i Michał Kużajczyk z BCT – problemy polityczne raczej nie wpłyną na poziom przeładunków portu w Gdyni.

Portal GospodarkaMorska.pl poinformował o zaplanowanej na 11 października decyzji Federalnej Komisji Morskiej USA dot. możliwości współpracy Maersk Line i MSC w ramach porozumienia 2M, które ma zastąpić projekt P3, na który nie zgodziły się chińskie instytucje antymonopolowe.

We wtorek, magazyn Logistyka opublikował krótkie podsumowanie wyników terminali kontenerowych w I półroczu. W tekście wspomniano o powstaniu sojuszu 2M i możliwych konsekwencjach dla Gdyni i konieczności pogłębienia kanałów portowych.

Portal GospodarkaMorska.pl opublikował informację o doskonałych wynikach grupy Vistal Gdynia, zwłaszcza w segmentach infrastruktury i offshore. Przychody grupy wzrosły o 14% a zysk netto o 23%.

W środę, w nowym numerze Polskiej Gazety Transportowej, ukazał się wywiad z Januszem Jarosińskim. Prezes ZMPG uznaje ostatnie 7 lat za najlepszy okres w historii portu, argumentując że jest to czas wielkich inwestycji. Pokazuje również rozwój przewozów intermodalnych na przykładzie BCT i wspomina o konieczności udrożnienia przejścia Zwardoń-Skalite. Wspomniano również o konieczności rewitalizacji trasy 201.

Portal GospodarkaMorska.pl informował o o postępach w budowie nowych magazynów dla MTMG oraz BTŻ. Obie inwestycje powinny zostać oddane do użytku ok. października-listopada.

Portal WNP.pl poinformował o przyjęciu przez rząd projektu nowelizacji ustawy dot. zapobiegania zanieczyszczenia morza przez statki. Nowe przepisy mają dostosować polskie prawo do zapisów unijnej dyrektywy siarkowej.

Ten sam portal poinformował o planach akwizycyjnych PKP Cargo. Największy polski przewoźnik zadeklarował zainteresowanie nabyciem 100% akcji czeskiego Advanced World Transport B.V. Zakup ma zostać sfinansowany ze środków własnych i emisji obligacji.

W czwartek, portal WNP.pl poinformował o kolejnych przejęciach planowanych przez PKP Cargo – tym razem dotyczących krajowego przewoźnika CTL. 2 września podpisano list intencyjny, który stanowi podstawę do działania UOKiK.

W piątek zamieściła komentarz Piotra Burzyńskiego z firmy Importuj z Nami nt. rozliczeń VAT i powodów, dla których polscy importerzy wybierają port w Hamburgu. Jako główne powody, autor wymienia krótkie terminy płatności VAT oraz skomplikowaną procedurę uzyskiwania zgody na odprawy celne z odroczonym VAT-em.