W poniedziałek magazyn Polish Market zamieścił artykuł nt. budowy korytarza Bałtyk-Adriatyk. Autor opisuje idee korytarza i sieci TEN-T, stopień wdrożenia oraz możliwości jakie korytarz otwiera przed naszą gospodarką. W tekście wspomniano również o problemach z przepustowością linii kolejowych w otoczeniu Trójmiasta, sygnalizowanym w raporcie ZDG TOR. Problem przepustowości torów kolejowych pojawia się również w magazynie Przewoźnik. Autor zauważa, że problem przepustowości służy przewoźnikom drogowym, których oferta dzięki temu wydaje się dużo bardziej atrakcyjna.

Portal WNP.pl donosił informuje o utrzymującej się tendencji spadkowej w stawkach frachtu. W ciągu minionych 7 dni ceny przewozu ładunków spadły średnio o 7,7% i wynoszą 1106 USD/TEU. Spadek najbardziej widoczny jest w relacji Azja-Ameryka Południowa, gdzie stawka zmniejszyła się o 203 USD do poziomu 1406 USD TEU, Azja- Morze Śródziemne (o 97 USD do poziomu 1427 USD/TEU) i Azja-Europa Północna (o 92USD do poziomu 1106 USD/TEU).

Ten sam portal poinformował o planowanym utworzeniu kolejowego połączenia towarowego na trasie Mongolia-Rosja-Europa. Uruchomienie pociągu uzgodniono na spotkaniu parlamentarzystów rosyjskich i mongolskich. Połączenie ma ruszyć jeszcze w tym roku a czas przewozu ma wynieść 15-20 dni.

Portal GospodarkaMorska.pl poinformował o pierwszych ofiarach rosyjskich sankcji na import europejskich towarów. Duński armator DFDS ogłosił zawieszenie połączenia pomiędzy niemieckim portem Travemünde a Kłajpedą na Litwie. W oficjalnym komunikacie armatora czytamy o spadku obrotów związanym z napięciami na linii Moskwa-Bruksela.

Ten sam portal publikuje wypowiedź Oskara Levandera, wiceprezesa ds. innowacji, inżynierii i technologii w Rolls-Royce Marine nt. dyrektywy siarkowej. Zdaniem prezesa Levandera przyszłość przyniesie rozwiązanie problemu w postaci o wiele szerszego wyboru paliw okretowych,

O konsekwencjach wprowadzenia dyrektywy siarkowej portal poruszył również we wtorek . Operator promowy Brittany Ferries zmuszony był do podniesienia cen swoich usług o średnio 4%, w związku z koniecznością przeprowadzenia modernizacji floty za ok. 230mln GBP. Jednocześnie konieczność skierowania jednostek do stoczni spowoduje okresową redukcję liczby połączeń.

W środę ukazał się nowy numer Polityki, w którym szeroki dział poświęcono rozwojowi Trójmiasta. W kwestii trójmiejskich portów, autorzy koncentrują się głównie na zagospodarowaniu terenów postoczniowych oraz liczbie miejsc pracy.

Portal GospodarkaMorska.pl informuje o zleceniu na rozbudowę infrastruktury do obsługi ładunków masowych na terenie MTMG, jakie przyjęła firma Buttimer Polska. Zamówienie obejmuje dostawę i montaż infrastruktury do przyjęcia, transportu i magazynowania śruty na nabrzeżu oraz punktów załadunku samochodów dla MTMG. Cały system będzie monitorował ilość przyjmowanego i wydawanego towaru oraz zapewni bezpyłowy załadunek samochodów.

Ten sam portal, w czwartek poinformował o decyzji Naczelnego Sadu Administracyjnego dot. tzw. Podatku Adamowicza. Sędziowie orzekli, że decyzja gdańskiego magistratu była bezprawna

Na portalu WNP.pl opublikowano artykuł o zmniejszeniu emisji CO2 w przewozach kontenerowych. Emisja przypadająca na jeden kontener 20-stopowy na km spadła w ub. roku średnio o 7,7% – informuje The Clean Cargo Working Group. Według danych grupy, największy spadek emisji zanotował Maersk Line, który obniżył ten wskaźnik aż o 13%.

Nowy numer Forbesa przynosi tekst Natalii Krawczyszyn, dot. szans dla polskiej branży TSL w związku z rozwojem współpracy gospodarczej z dalekim wschodem, z naciskiem na rolę i rozwój polskich portów morskich. W tym samym numerze pojawił się komentarz dot. platformy ALICE, która w Gdyni rozwija Bałtycki Terminal Kontenerowy.

Jak podaje portal GospodarkaMorska.pl, HHLA, operator hamburskiego terminalu CT zakończył prace modernizacyjne, co pozwala na obsługę największych kontenerowców będących obecnie w użyciu.

Ten sam portal, w piątek doniósł o zaobserwowaniu na Bałtyku wielorybów. Prawdopodobnie humbaka, zauważyli kilka tygodni temu wędkarze z Darłowa. Brak jednak dokumentacji fotograficznej.