W poniedziałek portal GospodarkaMorska.pl donosił o ostatniej w tym sezonie wizycie wycieczkowca w Gdyni. “Seven Seas Voyager”, który zawinął do naszego portu 27 września, był 52 statkiem wycieczkowym w Gdyni w tym roku. Największym wśród nich był “Celebrity Eclipse”, mierzący 317m.

We wtorek portale WNP.pl i PortalMorski.pl informowały o najniższych w tym roku stawkach za fracht morski. Średnia stawka wg Shanghai Containerized Freight Index spadła do 935,81 USD za TEU. Stawki na liniach Azja-Europa Północna wynoszą 822 USD/TEU.

Portal PolitykaInsight poinformował o wizycie sekretarz ds. handlu USA, p. Penny Pritzker. Wizyta dot. głównie negocjacji umowy TTIP, jednak jak zapowiadał min. Piechociński, jednym z punktów debaty miało być złagodzenie procedur fitosanitarnych przy wwozie polskich warzyw i owoców do USA.

W środę tematem, który zelektryzował media, było expose premier Ewy Kopacz. Premier zapowiedziała m.in. zwiększanie przepustowości polskich portów i poprawę ich dostępności od strony lądu. Do 2015 roku Polska ma na to wydać 1 mld złotych, a do końca 2020 ponad 11 mld złotych.

Media poświęciły również sporo miejsca sprawie linii 201. Magazyn TSL Biznes zamieścił w nowym numerze rozmowę z Bogusławem Kowalskim z TOR nt. raportu o dostępności Portu Gdynia transportem kolejowym, który TOR przygotował na . Główną tezą tekstu jest konieczność szybkiej modernizacji i rewitalizacji linii 201 na całej jej długości, tak aby uniknąć zatoru. Temat linii 201 pojawia się również w tekście red. Grunnert w Polskiej Gazecie Transportowej. Autorka opisuje obecny stan infrastruktury kolejowej na terminalach kontenerowych oraz wskazuje na konieczność zapewnienia alternatywnej trasy dostepowej do Gdyni poprzez rewitalizacji linii 201 – co potwierdzają wypowiedzi przedstawicieli zarówno spółek gdyńskich jak i np. Marcina Kamoli z DCT.

W czwartek Dziennik Bałtycki poinformował o nowej umowie podpisanej pomiędzy Balticon S.A. a producentem agregatów chłodniczych Thermo King. Wedle umowy, Balticon przez najbliższe trzy lata będzie oficjalnym dealerem i serwisantem wszystkich kontenerów z agregatami Thermo King.

Portal Niezalezna.pl zamieściła tekst o rosyjskich planach budowy portu morskiego w Obwodzie Kaliningradzkim. Ma on przede wszystkim służyć obsłudze wielkich wycieczkowców, dziś zawijających do Gdyni czy Kłajpedy.

W piątek Dziennik Gazeta Prawna publikuje artykuł red. Majszyka nt. rozwoju przewozów kontenerowych w Polsce w związku z rozwojem DCT. W tekście wspomniano o tendencji do łączenia się armatorów w sojusze, cytując przy tym wypowiedź prezesa Szymborskiego dla portalu RynekInfrastruktury.pl dotyczącą możliwych konsekwencji powstania sojuszu 2M dla Gdyni. Pojawia się również wypowiedź prof. Rydzykowskiego z UG, który podkreśla, że pomimo lokalnej konkurencji, globalnie porty w Gdyni i Gdańsku powinny być postrzegane jako współpracujący ze sobą zespół.

Portal WNP.pl opisuje przyjęty w minionym tygodniu Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020r. Autor zauwaza m.in. że zawarto w nim, niezgodny z wytycznymi unijnymi, podział środków pomiędzy budownictwo drogowe a inwestycje kolejowe.